پنل پیامک،پنل پیامک رایگان،سامانه پیامک رایگان

پنل پیامک،پنل پیامک رایگان،سامانه پیامک رایگان
 
سامانه پیام کوتاه ((پیام رسون)) سامانه پیام کوتاه رایگان و نمایندگی سامانه پیام کوتاه در سایت پیام رسون
Design by : NazTarin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





 وضعیت شرق مدیترانه که به عرصه تنش و بی‌اعتمادی تبدیل شده است، به تدریج متشنج‌تر می‌شود. ارتش یونان در ماه مارس همراه با جنگنده‌های اف-18 که از ناو هواپیمابر آمریکا به پرواز در‌آمدند و جنگنده‌های اف-15 عربستان که در پایگاه سودا واقع در جزیره کرت فرود آمدند، رزمایش انجام داد. این ارتش در تاریخ 12 آوریل (23 فروردین) نیز دست به یک قدرت‌نمایی بزرگ‌تری خواهد زد؛ در این رزمایش که تحت عنوان «Inioch 2021» و با مشارکت آمریکا، اسرائیل، فرانسه، امارات و اسپانیا برگزار خواهد شد، جنگنده‌های ارتش یونان همراه با بیش از 60 جنگنده خارجی در فراز آسمان شرق مدیترانه به پرواز درخواهند آمد.
واحدهای ارتش اسرائیل برای اولین‌بار در قبرس یونانی‌نشین رزمایشی بزرگ برگزار خواهند کرد. اسرائیل که در بلوک ضد‌ترکیه جای گرفته است، با جنگنده‌ها، نیروی دریایی و نیروهای ویژه خود در این رزمایش مشارکت خواهد کرد. ارتش اسرائیل برای اولین‌بار در یک مدت طولانی در خارج از مرزهایش مستقر خواهد شد. در این رزمایش که در تابستان برگزار می‌شود، جنگنده‌های اف-35 نیز به پرواز در خواهند آمد.
اخیرا نیز رزمایش مشترک عربستان و یونان در شرق مدیترانه برگزار شد. شش فروند جنگنده F-15SA متعلق به عربستان، به‌منظور شرکت در رزمایش مشترک با یونان در شرق مدیترانه، 13 مارس 2021 در پایگاه هوایی سودا واقع در جزیره کرت مستقر شدند. رزمایش مشترک عربستان و یونان که در 16 مارس در شرق مدیترانه آغاز شده بود، در 28 مارس به پایان رسید. کنستانتینوس فلوروس، رئیس ستاد مشترک ارتش یونان، چندی پیش در پیام توییتری خود از حضور جنگنده‌های عربستان به دلیل مشرکت در آموزش‌های هوایی تشکر کرده است.
عربستان مدعی است در این رزمایش، جنگنده‌های «اف-‌15‌سی» عربستان و «اف-‌16»، «میراژ 2000» و «فانتوم اف-4» یونان، بر فراز دریای مدیترانه پرواز کرده‌اند. رئیس‌جمهوری ترکیه چند روز پیش از تصمیم ریاض، از برگزاری رزمایش مشترک با یونان ابراز گلایه و اظهار امیدواری کرده بود که ریاض دست به چنین اقدامی نزند. وزیر دفاع ترکیه نیز برگزاری مانور مشترک یونان و عربستان را اقدامی تحریک‌آمیز که می‌تواند موجب افزایش تنش در منطقه شود، خوانده بود.
مسکو نیز به‌منظور افزایش قدرت تأثیرگذاری خود، در جبهه‌های اوکراین و مدیترانه به مانورهای نظامی خود سرعت بخشیده است. در‌حالی‌که تحرکات جنگی مشخص از سوی روسیه و ناتو در شرق مدیترانه دیده می‌شود، اوکراین نیز پایگاه‌های روسیه در کریمه را با موشک‌های خود هدف قرار داده است. مسکو برای پاسخ‌گویی به حملات آمریکا در اژه و دریای سیاه، ناوگان دریایی مجهزی به مدیترانه اعزام کرده است. در این راستا، رزم‌ناوهای ناوگان دریایی بالتیک روسیه وارد تنگه جبل‌الطارق شدند. منطقه شرق مدیترانه به عرصه درگیری دریایی میان آمریکا و به نوعی ناتو با روسیه تبدیل شده است.
یونان به‌عنوان یکی از اعضای ضعیف ناتو و اتحادیه اروپا، اخیرا مناسبات خود را با عربستان در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی توسعه داده است. آتن حتی از اعلامیه عربستان درباره راه‌های دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع برای بحران یمن استقبال کرد. یونان این اعلامیه را گامی مثبت دانسته و تمامی طرفین را به حمایت از آن و اعلام آتش‌بس فوری و کامل تشویق می‌کند. یونان از تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل برای دستیابی به صلح در یمن استقبال و از اهمیت همکاری سازنده تمامی طرفین در ایجاد آتش‌بس و تسهیل کمک‌های بشردوستانه حمایت کرد.
یونان همچنین حمله به تأسیسات نفتی عربستان در ریاض به وسیله پهپاد را محکوم کرد و مدعی شد حملات یادشده جمعیت غیر‌نظامی را در معرض خطر قرار داده، مقررات حقوق بین‌المللی را نقض کرده و به امنیت و ثبات منطقه‌ای حساس لطمه می‌زند. این‌گونه اقدامات، تلاش‌های بین‌المللی برای حصول راه‌حل سیاسی جامع را که یونان به حمایت از آن ادامه می‌دهد، تضعیف می‌کند. یونان اعتقاد دارد اهداف اصلی سیاست خارجی این کشور، پیشبرد صلح و رفاه در فرامنطقه و همکاری با تمامی شرکا و نقش تثبیت‌کننده در شرق مدیترانه و بالکان و همچنین ظهور این کشور به‌عنوان هاب انرژی خواهد بود. آتن تقویت روابط و همکاری‌های راهبردی یونان و آمریکا و چشم‌انداز تقویت بیش از پیش آن‌ را یادآور شد.
اگرچه ترکیه در ماجرای قتل خاشقجی از طرح انتقادها و اتهام‌های تند و سنگین علیه عربستان پرهیز کرد و به مرور این انتقادها را کاهش داد، اما اخیرا نشانه‌های آشکاری وجود دارد که در مسیر عادی‌سازی روابط با ریاض قرار دارد. تلاش آنکارا برای برقراری آرامش در شرق مدیترانه، برای سیاست خارجی ترکیه تبدیل به اولویتی حیاتی و استراتژیک شده است.
در عربستان نیز نشانه‌های عادی‌سازی دیده می‌شود. ریاض به‌تازگی اقدام به عادی‌سازی روابط با قطر کرد و انتظار می‌رود رابطه ریاض و آنکارا نیز در آینده بهبود یابد. تحولات و موضع‌گیری‌های روزهای اخیر نشانگر آن است که گشایش‌هایی در روابط عربستان و ترکیه ایجاد شده است. ترکیه به‌‌تازگی از حملات حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان فوری حملات به خاک عربستان شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 فروردين 1400برچسب:, توسط smsreson